Studiu Reveal Marketing Research – 84% dintre români resimt efectele schimbărilor economice asupra stilului de viață
Reveal Market Resources, studiul nr. 201
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research analizează modul în care românii resimt situația economică actuală din țară, cum le influențează viața de zi cu zi și ce așteptări au de la companii în acest context.
- 84% dintre români resimt efectele schimbărilor economice asupra stilului de viață.
- Cum s-au adaptat: 49% au redus cheltuielile curente, 41% au amânat investițiile majore, 38% au renunțat la vacanțe și alte activități de relaxare.
- Ce simt: îngrijorare (30%), nesiguranță (24%) și determinare de a găsi soluții (23%).
- Românii așteaptă de la companii produse și servicii mai utile și accesibile (37%) și o atenție sporită față de nevoile lor (32%).
84% dintre români afirmă că situația economică actuală a țării le-a influențat direct stilul de viață.
Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 84% dintre români afirmă că situația economică actuală a țării le-a influențat direct stilul de viață. Pentru a face față noilor condiții, 49% au redus cheltuielile curente, precum alimentele sau îmbrăcămintea, 41% au amânat investițiile majore, iar 38% au renunțat la vacanțe și alte activități de relaxare.
În acest climat, starea de spirit și emoțiile românilor sunt influențate, principalele emoții resimțite fiind îngrijorarea (30%), nesiguranța (24%) și determinarea de a găsi soluții (23%).
În ceea ce privește principalele provocări cu care se confruntă, cei mai mulți români menționează creșterea costului vieții (51%), urmată de nivelul taxelor și impozitelor (20%) și lipsa de predictibilitate a viitorului (18%). În cazul tinerilor cu vârste între 18 și 34 de ani, apare însă o particularitate: 20% dintre aceștia consideră lipsa oportunităților de muncă sau de promovare drept principal obstacol, comparativ cu doar 10% la nivelul întregului eșantion. Această diferență se explică prin faptul că tinerii sunt în general mai mobili și mai deschiși să caute noi oportunități, ceea ce îi face mai sensibili la schimbările și limitările actuale din economie.
Referitor la perspectiva asupra viitorului apropiat, 45% dintre români își păstrează un optimism moderat, considerând că economia țării ar putea să-și revină, însă procesul va dura mai mult de un an. În același timp, 41% cred că situația nu se va îmbunătăți în următoarele 12 luni și că lucrurile vor continua să se înrăutățească.
Românii așteaptă de la companii produse și servicii mai utile și accesibile (37%) și o atenție sporită față de nevoile lor (32%).
În acest context, românii își concentrează așteptările de la companii pe două direcții principale: oferirea de produse și servicii mai utile și mai accesibile (37%) și o apropiere mai mare față de consumatori și de nevoile acestora (32%).
„Studiul arată că românii resimt direct impactul contextului economic asupra vieții cotidiene, manifestând atât îngrijorare și nesiguranță, cât și dorința de a găsi soluții și de a se adapta noilor condiții. Pentru companii, concluzia este clară: succesul pe termen lung depinde de oferirea de produse și servicii relevante, accesibile și de o comunicare apropiată de nevoile reale ale consumatorilor,” a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Aceste așteptări se reflectă și în comportamentele de consum actuale, unde prețul (41%), promoțiile și reducerile (30%) și calitatea sau durabilitatea produsului (15%) sunt criteriile esențiale de decizie. Consumatorii manifestă astfel o abordare pragmatică, orientată către controlul cheltuielilor.
În plus, 1 din 2 români a observat schimbări în felul în care brandurile comunică în ultima perioadă. Cei mai mulți consideră că acestea sunt mai rezervate și mai puțin vizibile (22%), alții remarcă o comunicare intensificată, dar axată în special pe reduceri (19%), iar 14% apreciază că brandurile par mai atente la nevoile reale ale oamenilor.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 201: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 14-20.08.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1058 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.