Pentru jumătate dintre români, berea înseamnă vacanță și relaxare
București, 31 iulie 2025 – Pentru unu din doi români, berea este mai mult decât o băutură – este un simbol al relaxării și al atmosferei specifice vacanțelor. Această percepție este reflectată deopotrivă de bărbați (58%) și femei (40%); tendința este peste medie în rândul celor cu vârsta de peste 35 de ani.
Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research, la solicitarea Centrului de Studii despre Bere, și a explorat percepțiile și obiceiurile de consum ale românilor în legătură cu berea, în sezonul estival.
Românii spun că berea contribuie semnificativ chiar la atmosfera de vacanță (39%). Bărbații consideră într-o proporție mai mare că berea este un element definitoriu al relaxării estivale (46%), o parte importantă din ei (37%) declarând-o chiar băutura lor preferată în concediul de vară; femeile împărtășesc și ele această percepție (33%).
„Rezultatele confirmă faptul că berea nu este doar o alegere de moment, ci parte dintr-un ritual social și personal al vacanței. Este o băutură asociată cu momentele de bucurie, socializare și descoperire – mai ales în vacanță, când oamenii sunt mai deschiși către noi experiențe și gusturi. Ne bucură să vedem că berea este percepută ca un element al culturii de vacanță și este foarte interesant că românii experimentează tot mai mult noi sortimente, de la berea fără alcool la variante premium, dovadă a maturizării gusturilor și a responsabilității în consum”, a declarat Corina-Aurelia Zugravu, Președinte al Centrului de Studii despre Bere.
Potrivit studiului, unu din doi respondenți afirmă că sunt mai dispuși să experimenteze tipuri noi de bere atunci când sunt în vacanță, bărbații și femeile manifestând aproape un nivel de interes similar, cu ponderi de 52%, respectiv 47%. Înclinația spre a experimenta noi gusturi în timpul concediilor este peste medie și în segmentele de vârstă de peste 35 ani (cu peste 52%).
Studiul mai arată că unu din doi români care călătoresc în afara țării aleg să experimenteze berea locală din țara de destinație, acest obicei fiind parte din descoperirea culturii gastronomice a destinației. Acest trend este cel mai evident în segmentele de vârstă de peste 35 ani.
„Vacanțele sunt contextul ideal pentru explorare și relaxare, iar datele studiului ne arată că berea are un rol puternic în conturarea acestor momente. De la ieșirile cu prietenii până la aventurile culinare de peste hotare, berea se dovedește a fi companionul estival pentru români. Aceste date sunt și o confirmare a atașamentului profund pe care-l avem față de ce înseamnă această băutură, dincolo de gust: emoția și experiența pe care ni le oferă”, a declarat Marius Luican, Director General al Reveal Marketing Research.
În privința locurilor în care aleg să se bucure de o bere în vacanță, bărbații spun că plaja este locul favorit unde savurează o bere (39%), o alegere similară cu cea a românilor cu vârsta peste 35 ani. Bărbații aleg să consume bere și în excursii de vară de o zi (25%) și spun că savurează o bere și atunci când merg la munte (20%).
***
Despre Cercetarea de Piață
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online în luna iulie 2025, pe un eșantion reprezentantiv național de 1.006 respondenți de peste 18 ani, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Despre Centrul de Studii despre Bere
Centrul de Studii despre Bere este o inițiativă interdisciplinară care explorează profunzimea socială, culturală și istorică a consumului de bere din România. Activitatea sa se concentrează pe rolul berii ca liant social – o băutură care de secole aduce oamenii împreună în jurul poveștilor, tradițiilor și momentelor comune. Obiectivul centrului constă în investigarea și promovarea modului în care berea contribuie la bunăstarea socială, la formarea relațiilor interumane și la construirea comunităților, atât în context tradițional, cât și modern.
Centrul de Studii despre Bere este rezultatul demersului celor trei membri fondatori: dr. Corina – Aurelia Zugravu, lector universitar în cadrul UMF „Dr. Carol Davila”, căreia îi revine şi calitatea de Preşedinte în cadrul Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie, dr. Alin Popescu, medic primar în medicină sportivă şi consultant în probleme de nutriţie, deţinând calitatea de Secretar general, şi dr. Mihaela Begea, doctor în ştiinţe inginereşti.
Centrul de Studii despre Bere a fost cunoscut anterior sub titulatura de Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie, entitate care timp de 12 ani a derulat o activitate de cercetare susținută și relevantă pe teritoriul României, concentrată asupra evaluării efectelor consumului moderat de bere asupra organismului din perspectivă nutrițională. Noua titulatură exprimă însă interesul științific curent al celor trei membri fondatori pentru a explora o altă valență importantă a berii: ingredient important pentru o viață adultă echilibrată.