Studiu Reveal Marketing Research: 1 din 3 români nu au redirecționat niciodată cei 3,5% din impozitul pe venit, iar termenul limită anul acesta este 25 mai
Reveal Market Resources, studiul nr. 195
Cel mai recent studiu Reveal Marketing Research a analizat atitudinile și comportamentele românilor referitor la redirecționarea procentului de 3,5% din impozitul pe venit, în contextul în care termenul limită pentru completarea formularului este 25 mai 2025. După această dată, suma va fi direcționată automat către bugetul de stat.
- 67% dintre românii din mediul urban au redirecționat 3,5% din impozitul pe venit cel puțin o dată, în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste între 35-44 ani (80%).
- Românii preferă să redirecționeze impozitul în principal către ONG-uri pentru copii și educație (39%), cazuri medicale individuale (37%) și biserici sau parohii (18%).
- Cei mai mulți dintre români aleg să completeze Formularul 230 online (43%) sau să îl depună în format fizic la sediul ONG-ului/ bisericii alese (39%).
- Redirecționarea impozitului este puternic influențată de relațiile personale: 6 din 10 româniau fost rugați de cineva cunoscut să completeze Formularul 230.
- 90% dintre români cred că redirecționarea a 3,5% din impozit este utilă, iar 82% au încredere că banii ajung la destinația corectă.
33% dintre români nu au redirecționat niciodată 3,5% din impozitul pe venit
Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 83% dintre românii din mediul urban sunt familiarizați cu posibilitatea de a redirecționa până la 3,5% din impozitul pe venit către o cauză non-profit, prin completarea Formularului 230.
67% dintre români declară că au redirecționat cel puțin o dată 3,5% din impozitul pe venit, acest comportament fiind semnificativ mai răspândit în rândul persoanelor cu vârste între 35-44 de ani (80%). Dintre cei care au redirecționat, 43% au transformat acest gest într-un obicei anual, comparativ cu 24% care completează formularul doar ocazional.
Pe de altă parte, 33% dintre români nu au redirecționat niciodată 3,5% din impozitul pe venit, procentul fiind semnificativ mai ridicat în rândul tinerilor cu vârste între 18-24 de ani (58%).
În ceea ce privește sursele de informare, majoritatea românilor au aflat pentru prima dată despre Formularul 230 de la un prieten sau o rudă (26%), de la angajator (25%) sau direct de la un ONG (19%).
„Rezultatele studiului arată că românii sunt deschiși să redirecționeze procentul 3,5% din impozitul pe venit, mai ales când cunosc cauza sau la îndemnul cunoscuților. În acest context, studiile de tip U&A și Segmentare sunt instrumente valoroase pentru ONG-uri, ajutându-le să înțeleagă în profunzime tipologiile donatorilor, motivațiile acestora și să identifice cele mai eficiente strategii de comunicare pentru a crește redirecționarea impozitului pe venit,” a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
59% dintre români au fost rugați de cineva cunoscut să completeze Formularul 230
Analiza arată că, în general, redirecționarea impozitului este puternic influențată de relațiile personale. 59% dintre români au fost rugați de cineva cunoscut să completeze formularul, procent care urcă la 65% în cazul tinerilor cu vârste între 25-34 de ani, la 69% pentru cei între 35-44 de ani, iar în rândul persoanelor cu venituri lunare de peste 5.000 lei ajunge la 79%.
Cei care au completat formularul au direcționat cel mai frecvent sumele către ONG-uri pentru copii și educație (39%), către cazuri medicale individuale (37%) și către biserici sau parohii (18%).
Analiza pe segmente socio-demografice arată că ONG-urile care sprijină copiii și educația sunt preferate într-o măsură mai mare de către persoanele care au copii (44%), în timp ce ONG-urile pentru protecția animalelor sunt alese mai degrabă de tinerii cu vârste între 18-24 de ani și de cei fără copii – ambele categorii înregistrând un procent de 17%, comparativ cu 10% la nivelul întregului eșantion.
Procedura de depunere preferată este completarea online (43%), iar 39% aleg să îl depună în format fizic, direct la sediul ONG‑ului sau al bisericii.
90% dintre români cred că redirecționarea a 3,5% din impozit este utilă, iar 82% au încredere că banii ajung la destinația corectă
90% dintre români cred, în mare și foarte mare măsură, că mecanismul de redirecționare a 3,5% din impozitul pe venit este util și eficient pentru sprijinirea societății civile, iar 82% au încredere că sumele ajung la destinația corectă.
Principalii factori care i-ar motiva pe români să completeze din nou formularul de redirecționare includ cunoașterea directă a unei cauze care are nevoie de sprijin (53%), simplificarea procesului de completare și trimitere (37%), accesul la mai multe informații despre cum funcționează și de ce este important acest mecanism (32%) și o promovare mai eficientă în mass-media (31%).
Ca tendință, persoanele de peste 55 de ani sunt mai interesate să cunoască direct cauza care are nevoie de sprijin (63%). Cei care nu au completat până acum formularul își doresc, într-o proporție mai mare, ca acesta să fie mai ușor de completat (40%) și să primească mai multe informații despre cum funcționează și de ce este important acest mecanism (40%). În același timp, tinerii cu vârste între 25- 34 de ani (36%), precum și cei care au completat până în prezent cel puțin o dată formularul (36%), consideră importantă o promovare mai bună în mass-media.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 195: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 09.05-15.05.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1008 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.