Studiu Reveal Marketing Research: 59% dintre români consideră că furnizorii de energie sunt responsabili în cea mai mare măsură de creșterea facturilor
În contextul în care subiectul facturilor mari la energie electrică și gaze are un rol din ce în ce mai mare în viețile românilor, iar 6 din 10 români declară că factura pentru aceste sevicii a crescut in ultima perioadă, Reveal Marketing Research a derulat un studiu la nivel naţional pentru a identifica percepția românilor față de liberalizarea pieței de energie electrică.
Știau românii că piața de energie electrică s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021?
Cei mai mulți dintre respondenți afirmă că știau ca piața de energie electrică s-a liberalizat la 1 ianuarie 2021 (88%), doar 8% dintre românii chestionați au spus că nu știau de schimbare, iar 4% au refuzat sa raspundă. Intrebați pe ce tip de piață sunt clienți, 49% dintre români au spus că se află pe piața concurențială, comparativ cu 34% care declară că sunt pe piața reglementată. 17% dintre români nu știu unde sunt clienți. Comparativ cu rezultatele obținute anul trecut, se observă o creștere semnificativă a celor care sunt clienți pe piața concurențială (+23%) și o scădere în proporția celor care sunt clienți pe piața reglementată (-9%). De asemenea, studiul mai arată că dintre românii care se declară afectați de creșterea facturilor la energie electrică și gaze, 91% dintre aceștia declară că o vor plăti.
Cine este responsabil de creșterea prețurilor de energie și gaz, în opinia românilor?
Chestionați cu privire la responsabilul principal de creșterea prețurilor, peste 50% dintre români au menționat furnizorii de energie, iar (59%) și guvernul (52%) ca fiind principalele doua instituții responsabile. 41% dintre români au menționat statul, iar 36% îndreaptă responsabilitatea asupra ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare in Domeniul Energiei).
În ce măsură consideră românii că furnizorul lor de energie electrică/gaze a respectat reglementarile legale?
Chestionați cu privire la legalitatea reglementarilor, 22% dintre respondenți consideră că furnizorii de energie electrică au respectat reglementarile legale, și doar 18% dintre furnizorii de gaze. Tinerii (25-35 de ani) cu studii superioare, consideră intr-o măsură mai mică semnificativ faptul că furnizorii de energie electrică (14%) și cei de gaze naturale (13%) au respectat reglementarile legale.
Intr-o măsură semnificativ mai mare, pentru respondenții cu vârstă cuprinsă între 35 si 55 de ani, 31% dintre furnizorii de energie electrică și 24% dintre cei de gaze naturale au respectat aceste reguli.
***
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 21-25 ianuarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.