Studiu Reveal Marketing Research: 1 din 2 români a făcut achiziții în ultima lună, impulsionat de reclame
Reveal Market Resources, studiul nr. 198
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research oferă o imagine detaliată asupra modului în care reclamele și cumpărăturile online influențează comportamentul de consum al românilor.
- 46% dintre români declară că au fost influențați de reclame și au făcut achiziții ca urmare a acestora în ultima lună.
- La nivel național, reclamele TV domină ca influență (41%), dar pentru segmentul 18–35 ani, reclamele de pe Tik Tok devin cele mai relevante (26% vs. 12% la nivel național).
- Reclamele influențează cel mai mult cumpărăturile din categoriile: îngrijire personală (29%), mâncare și băuturi (27%) și îmbrăcăminte/ încălțăminte (23%).
- 9 din 10 români au avut experiențe neplăcute cu magazine online (cel puțin o dată), iar 57% dintre ei au decis să nu mai cumpere ulterior din acel magazin.
Românii se dovedesc receptivi la publicitate – 46% dintre aceștia au făcut cumpărături în ultima lună ca urmare a reclamelor
Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 46% dintre români spun că au fost influențați de reclame și au făcut achiziții ca urmare a acestora în ultima lună, un comportament semnificativ mai frecvent în rândul tinerilor între 18 și 24 de ani (60%).
În topul achizițiilor influențate de reclame se regăsesc produsele de îngrijire personală (29%), urmate de alimente și băuturi (27%) și haine/ încălțăminte (23%).
În plus, preferințele diferă în funcție de gen, bărbații fiind mai influențați de reclamele la alimente și băuturi (33%) și electronice (18% vs. 12% total eșantion), în timp ce femeile reacționează mai mult la reclamele pentru produse de îngrijire personală (39%).
În ceea ce privește canalele de comunicare, reclamele TV domină ca influență (41%) în special în cazul persoanelor mature între 45-55 ani (47%) și a celor peste 55 ani (63%). Pe de altă parte, în cazul segmentului de vârstă 18–35 ani, reclamele de pe Tik Tok sunt relevante în măsură semnificativ mai mare (26% vs. 12% la nivel național).
Cele mai atractive elemente ale unei reclame care determină achiziția sunt prețul sau reducerea (37%) – în special pentru persoanele cu venituri sub 3000 RON (52%) și pentru cei cu vârste între 45-55 de ani (47%), imaginea sau prezentarea vizuală a produsului (19%) și nevoia reală de achiziție (16%).
„Comportamentul consumatorilor din România arată o maturizare clară: nu mai este vorba doar despre vizibilitate, ci despre relevanță, încredere și experiență. Reclamele eficiente sunt cele care reușesc să combine atractivitatea vizuală cu un mesaj convingător și o ofertă credibilă. Brandurile care înțeleg aceste nuanțe și comunică autentic vor avea un avantaj competitiv real”, a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
9 din 10 români au avut experiențe neplăcute cu magazine online, iar 57% dintre ei au decis să nu mai cumpere ulterior din acel magazin
Comportamentul de cumpărare online al românilor confirmă impactul reclamelor, cele mai achiziționate categorii de produse fiind îmbrăcămintea (47%) și articolele de îngrijire personală (43%).
Faptul că 9 din 10 români au avut experiențe neplăcute cu magazine online cel puțin o dată, iar majoritatea aleg să nu mai comande ulterior (57%), să contacteze serviciul de suport (35%) sau să lase o recenzie negativă (28%), reflectă un nivel crescut de exigență față de comerțul digital. Într-un context competitiv, în care alternativele sunt la un click distanță, consumatorii sancționează rapid orice abatere de la promisiunile făcute.
Printre cele mai frecvente frustrări cu care se confruntă românii când fac cumpărături online se numără fotografiile care nu reflectă realitatea produsului (45%), informațiile insuficiente sau eronate (34%), costurile ascunse (32%) și recenziile false (31%).
Aceste rezultate reflectă modul în care românii își adaptează obiceiurile de cumpărare în funcție de campaniile publicitare ale mărcilor, subliniind importanța calității, prețului și ofertelor în deciziile lor de achiziție.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 198: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 16-24.06.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1024 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.