Vacanța s-a încheiat, iar pentru 6 din 10 părinți pregătirile de școală aduc mai mult stres decât bucurie
Reveal Market Resources, studiul nr. 202
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research analizează cum se simt și cum se pregătesc părinții pentru anul școlar 2025-2026, care debutează pe 8 septembrie.
- Cei mai mulți dintre părinți sunt stresați în așteptarea noului an școlar (57%), în special mamele (63%) comparativ cu tații (50%).
- Cheltuielile cu începerea școlii reprezintă o povară financiară pentru 1 din 2 părinți.
- Dintre părinții care au cheltuit mai mult anul acesta față de anul trecut, 53% estimează o creștere de 10–20%, iar 28% de 20–40%.
Ce simt părinții și copiii în așteptarea anului școlar 2025-2026
Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 57% dintre părinți declară că resimt stres odată cu apropierea noului an școlar, procent mai ridicat în rândul mamelor (63%), comparativ cu tații (50%). În schimb, 33% dintre părinți se declară relaxați, mai ales cei cu venituri de peste 7.000 lei (44%).
În ceea ce privește copiii, aproape jumătate (48%) sunt descriși de părinți ca având o atitudine neutră față de începutul școlii, 32% manifestă entuziasm, iar 20% se confruntă cu anxietate și îngrijorare.
„Nivelul de încordare al părinților crește pe măsură ce veniturile scad. Potrivit rezultatelor studiului, anul acesta bugetul alocat pregătirilor pentru școală este fie mai mare decât cel de anul trecut (37%), fie aproximativ la același nivel (38%). Această creștere nu reflectă neapărat un consum mai ridicat, ci mai degrabă ajustarea necesară pentru acoperirea inflației, jumătate dintre părinți declarând că preferă să rămână prudenți și să achiziționeze doar produsele strict necesare pentru copiii lor.” a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Cheltuielile cu începerea școlii reprezintă o povară financiară pentru 1 din 2 părinți.
În ceea ce privește implicațiile cheltuielilor de început de an școlar, 54% dintre părinți sunt de acord, în mare și foarte mare măsură, că acestea reprezintă o parte semnificativă din venitul lunar, 52% declară că au dus la amânarea altor cheltuieli, 45% că sunt greu de acoperit din venitul lunar, iar 43% că s-au văzut nevoiți să acceseze economii sau să împrumute bani.
Conform datelor studiului, dintre părinții care au cheltuit mai mult anul acesta, 53% estimează că aceste costuri au crescut cu 10–20% față de anul trecut, iar 28% consideră că au crescut cu 20–40%.
Pentru a se adapta la această noua realitate economică, părinții au dezvoltat diverse strategii de economisire, iar cele mai des menționate au fost cumpărarea strictului necesar (55%), alegerea produselor aflate la promoții sau utilizarea cardurilor de fidelitate (43%), reutilizarea rechizitelor și hainelor din anii anteriori (29%) și alegerea mărcilor proprii sau a brandurilor mai acesibile (25%).
În ceea ce privește locațiile preferate pentru achiziții, cei mai mulți părinți optează pentru hypermarketuri și supermarketuri (64%), librării și papetării fizice (35%), magazine online de profil (19%) sau discounteri, bazar și piețe (19%).
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 202: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 14-20.08.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1058 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.