Studiu Reveal Marketing Research și Banca Transilvania: Bucureștiul Întreprinzător 3.0 – Consumul de la afacerile locale din cartierele orașului
Apelează românii la afacerile din cartierele în care locuiesc? Care sunt provocările acestor afaceri în opinia bucureștenilor? Cât de des își fac cumpărăturile aproape de casă? Studiul realizat de Reveal Marketing Research alături de Banca Transilvania, cu ocazia lansării campaniei Bucureștiul Întreprinzător 3.0, ne arată care este peisajul afacerilor locale de cartier în Bucureștiul anului 2020.
Bucureștenii preferă în proporție de 85% să apeleze la afacerile din proximitatea locuinței, categoria celor cu vârste între 35 și 50 de ani alegând această opțiune într-un procent de 90%. Dintre cei care nu consumă produse sau servicii local, 21% este segmentul bucureștenilor de 18-34 de ani. Retail-ul (comerțul, vânzările) reprezintă cel mai frecventat serviciu în cartierele urbane (82%).
Jumătate dintre respondenții cu venituri mari obișnuiesc să apeleze de 2-3 ori pe săptămână la afacerile din cartierele în care locuiesc. Dintre cei care își fac cumpărăturile o dată pe săptămână, 24% sunt persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani. Bărbații, în schimb, cumpără cel mai rar de la micile întreprinderi locale, astfel încât 18% dintre aceștia afirmă că apelează la afacerile de cartier doar de 2-3 ori pe lună.
Cartiere: acasă sau în vecinătate?
Berceni este cartierul preferat în cea mai mare măsură pentru cumpărăturile de la afaceri locale cu un procent de 19%. Dintre aceștia, este surprinzătoare proporția bucureștenilor cu venituri mari care aleg să apeleze la magazinele de cartier, reprezentând aproape un sfert din totalul eșantionului cu această opțiune.
La polul opus se află Pantelimon cu 17% dintre cei cu vârste între 18-34 de ani care declară că evita cel mai mult să cumpere din cartierul în care locuiesc. Băneasa și Drumul Taberei sunt, la rândul lor, puțin preferate de cetățeni în ceea ce privește cumpărăturile în apropierea domiciliului (10% pentru ambele cartiere).
De ce bucureștenii nu consumă de la afacerile din cartier? Mai mult de jumătate dintre respondenți afirmă că preferă să apeleze la companii mari, renumite, considerând că pot avea mai multă încredere în calitatea produselor și serviciilor oferite de acestea. Dintre persoanele cu venituri mari, 86% aleg marile branduri. În acest sens, bărbații sunt cei mai influențați de renumele afacerii la care apelează, având un procent de 82%.
Calitatea mai bună, prețurile mai mici sau recomandările prietenilor îi fac pe 79% dintre bucureșteni să se deplaseze în alte cartiere pentru cumpărături: “Acolo am găsit ceea ce îmi doream și la un preț mai bun.”
În ultima vreme, pentru peste jumătate dintre respondenți, motivul principal pentru care au ales afacerile dintr-un alt cartier a fost faptul că nu au găsit produsele sau serviciile dorite în cartierul în care locuiesc.
Avantajele afacerilor din cartiere: Eficiență, calitate sau altruism?
Economisirea timpului este cel mai mare avantaj pentru bucureșteni în momentul în care apelează la afacerile din cartiere (86%). Respondenții cu venituri mari preferă în proporție de 94% să rămână în apropierea casei pentru a face cumpărăturile și 91% dintre cei cu vârste între 18-34 de ani menționează același avantaj.
Calitatea produselor sau serviciilor oferite contează în cea mai mare măsură pentru bucureșteni atunci când apelează la afacerile din cartier, având mai mult de jumătate dintre respondenții cu venituri mari cu aceasta opinie. Pentru bărbați (22%), proximitatea magazinelor este un avantaj important pentru a opta pentru afacerile locale.
Sentimentul de ajutor față de micii întreprinzători este foarte puțin important pentru bucureșteni (20%), comparativ cu eficiența și câștigarea timpului. Observăm, astfel, că respondenții pun mai mult preț pe satisfacerea propriilor dorințe și nevoi și prezintă mai puțin interes pentru susținerea afacerilor locale. Acest lucru ne face să credem că dacă în apropierea locuinței ar exista afaceri cu un capital major, bucureștenii ar apela la acelea, în detrimentul celor locale, fără să valorizeze foarte mult micile întreprinderi.
Bucureștenii și consumul din cartiere: Loiali sau indiferenți?
Majoritatea respondenților se arată loiali afacerilor din cartierele lor, 57% recomandându-le chiar și prietenilor sau cunoștințelor. Dintre aceștia, cei mai mari promotori ai micilor întreprinderi sunt respondenții cu vârste între 35-50 de ani (60%) și cei cu un venit mediu (60%). Bucureștenii pasivi reprezintă aproximativ o treime și nu se arată dornici de a recomanda altor persoane experiențele lor cu afacerile locale. În schimb, un procent de 17% sunt respondenții cu venituri mari care sunt mai degrabă detractori. Aceștia transmit mai departe nemulțumirile lor față de afacerile locale și nu le promovează.
Provocările afacerilor locale în contextul COVID-19
Întrebați care sunt provocările cu care se confrunta afacerile locale, bucureștenii consideră că marii competitori de pe piață reprezintă principala amenințare pentru micii întreprinzători (24%). Apoi, preturile mai ridicate necesare pentru supraviețuirea afacerii îndepărtează în același timp clienții și îi determină să prefere marile lanțuri de retail pentru preturile mai avantajoase. În urma studiului, observăm că 1 din 3 bucureșteni consideră că prețurile pentru produsele sau serviciile din cartier sunt o provocare pentru aceste afaceri.
Dacă ne uităm la dificultățile întâmpinate de întreprinderile locale în pandemie, observăm că respondenții își schimbă perspectiva. Bucureștenii cu venituri mari (43%) consideră că scăderea vânzărilor este principala problemă. Teama de închidere a afacerii (11%), alături de teama de infectare cu COVID-19 (11%) sunt alte cauze importante care influențează negativ situația afacerilor de cartier, în opinia respondenților:
- “Criza sanitară și economică îl face pe om mai circumspect când vine vorba de cheltuieli.”
- “Neîncrederea clienților în igienizarea produselor și a spațiului.”
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 11 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul a inclus cele 17 cartiere ale Bucureștiului: Berceni, Cotroceni, Pantelimon, Vitan, Băneasa, Drumul Taberei, Bucureștii Noi, Rahova, Dristor, Colentina, Floreasca, Tineretului, Piața Victoriei, zona centrală, Titan, Pipera-Tunari.
Au fost derulate 504 interviuri – CAWI (chestionare autoaplicate online) cu locuitori ai Bucureștiului, cu vârsta între 18-50 ani. Eroarea de eșantionare a fost de 4.4% pentru un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 5-12 octombrie 2020.