Studiu Reveal Marketing Research: Prețul și brandul, factori de decizie în alegerea unei băuturi alcoolice
Dacă anul trecut principalul factor de decizie în alegerea unei bauturi alcoolice îl constituia doar prețul, anul acesta, românii declară că, pe lângă preț, brandul constituie un factor important de decizie, conform unei cercetări reprezentative la nivel național realizată de Reveal Marketing Research în această vară pentru Revista Progresiv. De asemenea, acest studiu mai arată că românii consumă băuturi alcoolice la fel de des ca anul trecut.
Care sunt băuturile alcoolice preferate ale românilor?
22% dintre români preferă să consume bere de câteva ori pe săptămână. Pe locul doi se situează vinul (18%), urmat de cidru (8%), care este preferat mai mult de către femei (10% dintre doamnele intervievate). Aproape un sfert dintre respondenți au declarat că nu consumă alcool.
Tipurile de băuturi alcoolice consumate în ultimul an cu o frecvență de 2-3 ori pe săptămână
Vinul ocupă aceeași poziție cu berea în meniul băuturilor alcoolice al consumatorului român. Dacă aceste două băuturi alcoolice sunt consumate de puțin mai mult de jumătate dintre români, berea cu arome, cidrul și băuturile spirtoase au fost consumate de 2 – 3 ori pe săptămână de patru din zece respondenți. Spirtoasele trezesc în continuare interesul în rândul populației naționale, acest rezultat nefiind deloc surprinzător pentru o țară în care pălinca face parte din ospitalitatea specific românească.
Lichiorul și cocktailurile, deși ocupă ultimele locuri în clasament, înregistrează procente similare în topul băuturilor alcoolice consumate în ultimul an în rândul românilor.
Super și hypermarketurile, principalele locuri de achiziție
Pentru bere, locul preferat de achiziție îl reprezintă hypermarketurile și supermarketurile – în general magazinele cu suprafețe mai mari de vânzare care asigură și o gamă variată – pentru care optează 7 din 10 consumatori. Trei din zece respondenți aleg să consume bere în oraș, la un restaurant sau terasă, o doime cumpără bere din magazinele mici de cartier sau alte formate tradiționale de comerț (butic).
De asemenea, și celelalte tipuri de băuturi alcoolice, respectiv cidrul, berea cu arome, vinul și spirtoasele sunt cumpărate în proporție de peste 50% din super și hypermarketuri.
Cocktail-urile constituie în continuare un combustibil pentru voie bună la terasă sau resaurant opțiunea fiind aleasă de 31% dintre consumatori.
Cum își aleg românii băuturile alcoolice?
Pe lângă costuri (36%), brandul (57%) a devenit un element foarte important atunci când românii evaluează calitatea unei băuturi alcoolice. Promoțiile pot impulsiona cumpărătorii, de obicei tot pe cei preocupați de costuri, în timp ce recomandările sunt mai puțin importante, doar unul din zece români fiind sensibil la acestea.
Deși, la raftul unui magazin, un ambalaj are nevoie de mai puțin de 3 secunde pentru a atrage atenţia cosumatorului, în acest nou studiu datele relevă faptul că doar 8% dintre respondenți declară că ambalajul este important atunci când își aleg o băutură alcoolică.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 12 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview) – perioada de colectare 16.07-22.08.2021.
Datele au fost colectate pe un eșantion reprezentativ național (urban și rural), 1007 interviuri + Marja de eroare este de +/-3%. Nivel de încredere: 95%.