HILS Development lansează studiul București, Orașul Părinților
Aglomerația rutieră, calitatea aerului și siguranța pe străzi sunt cele mai mari probleme ale Bucureștiului, în perspectiva părinților
- 9 din 10 părinți consideră că Bucureștiul este un oraș prietenos pentru familii.
- 8 din 10 părinți au luat în calcul să își schimbe locuința pentru a acomoda nevoile unei familii formate din părinți și copii.
- Cele mai mari probleme ale Bucureștiului, în opinia părinților, sunt aglomerația rutieră (37%), calitatea aerului (31%) și siguranța pe străzi (15%).
- Principalele criterii în alegerea unei locuințe sunt numărul de camere (82%), prețul (76%), structura de rezistență (69%) și suprafața locuinței (69%).
- Studiul face parte din platforma de CSR a HILS Development, Life@HILS și poate fi descărcat de la linkul următor: https://bit.ly/bucuresti_orasul_parintilor
HILS Development, lider în domeniul dezvoltărilor rezidențiale și mixed-use în București, anunță rezultatele studiului București, Orașul Părinților realizat împreună cu Reveal Marketing Research. Raportul face parte din platforma de CSR Life@HILS, prin care HILS Development își asumă un rol activ în modelarea unei vieți mai bune pentru comunitățile din București.
Studiul „București, Orașul Părinților” a fost lansat în cadrul unei dezbateri organizate alături de UrbanizeHub, la care au participat experți în educație, urbanism, sector privat și administrație publică: Iulia Iana, Director Marketing HILS Development, Paul Moldovan, Viceprimar Sector 6 București, Claudia Oprescu, psihoterapeut și coordonator Program Siguranță Online Salvați Copiii, și Grațian Mihăilescu, fondator UrbanizeHub, membru în Mission Board-ul European pentru 100 de orașe verzi și inteligente.
Studiul și-a propus să descopere nevoile de locuire urbană ale parinților din București, privind principalele aspecte ce țin de viața de zi cu zi a unei familii cu copii în vârstă de până la 18 ani: conectivitatea cu orașul, timpul liber, sănătatea, educația și siguranța. Rezultatele prezintă în ce măsură Bucureștiul, cel mai important centru de dezvoltare al țării, oferă un mediu prietenos și sănătos de dezvoltare pentru părinți și copii, adaptat fiecărei etape din viață, cât și o privire de ansamblu a modului în care parentalitatea poate influența dinamica pieței imobiliare.
„La HILS Development ne-am asumat misiunea de a construi responsabil și de a oferi un trai urban de calitate unui număr cât mai mare de locuitori din București. Astfel, transformăm proiectele noastre rezidențiale în comunități în care toate generațiile pot trăi și se pot dezvolta sănătos și armonios. Prin acest demers ne-am propus să aflăm cum percep părinții bucureșteni orașul și cum putem răspunde mai bine nevoilor lor în cadrul propriilor noastre comunități. Ca lider în proiecte imobiliare mixed-use de mari dimensiuni, suntem permanent conectați la dinamica vieții urbane și la planurile de viitor ale locuitorilor din ansamblurile noastre, din prezent sau din viitor”, afirmă Iulia Iana Director Marketing HILS Development.
„Părinții din București sunt din ce în ce mai atenți la nevoile locative și la provocările orașului, cum ar fi aglomerația, siguranța cartierului sau calitatea aerului. Studiul evidențiază tendința clară a acestora de a căuta locuințe care să ofere un confort sporit și acces la facilități care susțin o viață de familie echilibrată”, a declarat Marius Luican, General Manager Reveal Marketing Research.
„Noi, la UrbanizeHub, încurajăm parteneriatele și guvernanța urbană, ceea ce înseamnă că la dezvoltarea unui oraș trebuie să participe toți stakeholderii importanți: academic, business și administrație. Cu cât acest mecanism de colaborare funcționează mai eficient, cu atât orașul devine mai prietenos cu locuitorii săi. Trebuie să înțelegem că rolul administrației este unul strategic, de viziune, dezvoltare și planificare, dar dezvoltarea se face cu toți actorii importanți din oraș. Colaborarea e cheia dezvoltării urbane sustenabile. Pe viitor, fonduri de investiții și parteneri privați vor fi implicate activ în dezvoltarea sustenabilă a orașelor astfel încât acestea să devină mult mai prietenoase cu locuitorii lor, indiferent că aceștia sunt părinți sau copii. Orașele, în viziunea noastră, trebuie să fie spații dedicate comunităților”, a declarat Grațian Mihăilescu, fondator UrbanizeHub și Mission Board Member 100 Climate Neutral and Smart Cities European Commission.
Opinia părinților despre cele mai importante probleme din București
Părinții au identificat 3 probleme principale la nivelul orașului, la mare distanță de alte aspecte analizate: aglomerația rutieră (37%), calitatea aerului (31%) și siguranța pe străzi (15%). Alături de acestea, părinții au mai mentionat parcuri și spații verzi insuficiente, mijloace de transport în comun nepotrivite unui părinte cu copil/ copii, lipsa cluburilor de educație non-formală, numărul redus de creșe și grădinițe, locuri de joacă insuficiente și altele. Părinții care nu conduc în mod frecvent identifică aceleași trei probleme la nivelul Bucureștiului însă le prioritizează diferit și pun calitatea aerului pe locul 1 în top.
Atât părinții foarte tineri cât și părinții mai maturi, peste 55 de ani consideră în cea mai mare măsură că siguranța pe străzi este una din problemele Bucureștiului.
Bucureștiul prietenos cu copiii, prin ochii părinților
87% dintre părinți consideră că Bucureștiul este un oraș prietenos cu părinții și copiii. Dintre cei cu un nivel scăzut de satisfacție, cei mai mulți sunt părinții tineri, cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani (20%) iar printre cei mai mulțumiți sunt părinții cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani (31%). Cei mai mulți părinți de peste 55 de ani (69%) consideră Bucureștiul oarecum prietenos.
Aproape jumătate din părinții maturi consideră că Bucureștiul nu este deloc benefic pentru sănătate, totuși, 7 din 10 dintre ei sunt mulțumiți de accesul la servicii medicale în proximitatea locuinței.
Părinții cu mai mult de 3 copii manifestă cele mai ridicate niveluri de mulțumire cu privire la acomodarea nevoilor familiilor cu copii mici în spațiile publice (50%), accesul la locurile de joacă (60%) și beneficiile orașului asupra sănătății (40%). Totodată, ei își manifestă în cea mai mare măsură nemulțumirea față de posibilitatea de a transporta copiii la centrele de educație folosind bicicleta/ bicicleta de tip cargo (80%), față de accesul la parcuri și spații care le îmbunătățește calitatea vieții (50%) și față de posibilitatea ca cel mic să se joace singur în apropierea casei sau în cartier (70%).
Vârsta copiilor la care părinții par că resimt nivelurile cele mai scăzute de satisfacție este intervalul 11 – 15 ani. Aceștia sunt nemulțumiți de disponibilitatea parcurilor și spațiilor verzi din proximitate care cresc calitatea vieții (45%), de accesul la cluburi de educație non-formală (69%) și de calitatea aerului (83%), locuri de joacă adecvate vârstei (34%), posibilitatea de practica sporturi alături de copii, într-un mediu organizat (45%).
Cum influențează piața imobiliară nevoile familiilor cu copii
8 din 10 respondenți declară că sunt dispuși să achiziționeze o locuință nouă care să corespundă nevoilor familiei, odată cu apariția copiilor.
Alegerea locuinței este influențată semnificativ de statutul de părinte. 83% dintre părinți intenționează să își schimbe locuința după apariția copiilor. Majoritatea celor care doresc să cumpere o casă nouă vor un spațiu mai generos (58%), 15 % își doresc o zonă care le oferă facilitățile necesare unei familii cu copii iar 10% consideră că Bucureștiul nu le oferă cadrul necesar pentru a crește în armonie un copil. Dintre cei care intenționează să se mute pentru a acomoda mai bine nevoile unei familii cu copii, 38% preferă să vândă locuința actuală iar 41% sunt dispuși să cumpere o locuință nouă și să o închirieze pe cea veche.
Nevoia de mai mult spațiu este resimțită în mod deosebit de părinții tineri (65% dintre cei cu vârste între 25 și 34 de ani) și de părinții cu doi copii (65%). Când vine vorba de a vinde actuala locuință pentru una nouă, majoritatea sunt părinți cu vârste de peste 55 de ani, 70% dintre ei alegând această variantă. Pe de altă parte, părinții între 45 și 55 de ani preferă, în proporție de 54%, să închirieze locuința veche în timp ce cumpără una nouă. De asemenea, 46% dintre părinții cu vârste peste 55 de ani nu sunt dispuși să se mute, fiind mulțumiți de zona în care locuiesc deja.
Cele mai importante criterii privind alegerea locuinței din perspectiva părinților
În topul criteriilor se află numărul de camere, un aspect important pentru 8 din 10 părinți care intenționează să se mute într-o nouă locuință. Prețul reprezintă, de asemenea, un factor determinant pentru trei sferturi dintre cumpărători, urmat de structura de rezistență a clădirii și dimensiunea spațiului, care influențează decizia a 7 din 10 persoane. În continuare, compartimentarea locuinței este un aspect relevant pentru două treimi dintre cei care achiziționează un apartament, iar jumătate preferă clădirile noi, construite recent.
În ceea ce privește alegerea cartierului, factorii care joacă un rol semnificativ sunt legătura cu mijloacele de transport, care oferă o bună conexiune cu orașul, un criteriu important pentru 67% dintre respondenți, la mica distanță de reputația cartierului (66%), iar accesul la parcuri și spații verzi din cartier influențează 65% dintre deciziile de alegere. Gradul de siguranță al zonei și facilitățile comerciale disponibile sunt, de asemenea, factori semnificativi, având un impact asupra a 63%, respectiv 61% dintre cumpărători.
Topul celor mai prietenoase cartiere din București, în percepția părinților
Pallady, o zonă din București aflată în plină dezvoltare și transformare în ultimii ani, se află pe locul 5 în topul celor mai prietenoase cartiere din București, menționat de 23% dintre părinți. Ansamblurile HILS Development locuite, din zona de est a capitalei, însumează acum o comunitate de peste 8000 de oameni, cu potențial de a ajunge la 24.000 de persoane la finalizarea tuturor proiectelor în curs de dezvoltare. HILS Development a contribuit la dezvoltarea acestei zone prin șase proiecte rezidențiale large scale pe care le gestionează în această parte a Bucureștiului. Pe același loc, părinții au menționat Titan, Baba Novac, Camil Ressu, cartiere aflate în proximitate.
Primele locuri ale topului sunt ocupate de cartierul Aviatorilor, Dorobanți, Primăverii, Kiseleff pe locul 1 (42%), Băneasa, Pipera, Expoziției, Herăstrău (36%) pe locul 2, Griviței, Ion Mihalache, Domenii, 1 Mai, Turda (27%) pe locul 3, Drumul Taberei, Viilor, Drumul Sării (25%) pe locul 4.
Metodologie
Studiul a fost realizat în februarie 2025, pe un eșantion de 1007 interviuri, reprezentativ pentru categoria selectată, utilizând metodologia CAWI. Grupul țintă a fost format din bărbați și femei, părinți cu vârste de peste 18 ani, care locuiesc în București și Ilfov și plănuiesc să achiziționeze în următorii 2 ani o locuință în casă tip duplex/ triplex sau apartament/ garsonieră în București sau Ilfov, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
****
Despre HILS Development
Fondată de antreprenorul Ionuț Negoiță, compania HILS Development este lider în domeniul dezvoltărilor rezidențiale și mixed-use în București. În 2025, Ionuț Negoiță sărbătorește 20 de ani de activitate în sectorul imobiliar, după ce a debutat în 2005 cu un proiect rezidențial în nordul Capitalei, urmând apoi construcția unei serii de proiecte inovatoare în est. Cu un istoric impresionant de 12.000 de locuințe construite și vândute în București, echipa HILS Development își continuă misiunea de a dezvolta comunități durabile în estul Capitalei și de a oferi condiții sustenabile de locuire pentru toți bucureștenii. Astăzi proiectele HILS se concentrează pe crearea de spații care să răspundă nevoilor moderne de locuire, oferind locatarilor acces imediat la facilități comerciale, medicale, educaționale și de transport.
Din cele șase ansambluri rezidențiale HILS Development, HILS Pallady și HILS Splai, sunt vândute integral, HILS Brauner este un proiect rezidențial finalizat în 2024 și locuit deja, iar alte trei sunt în diverse etape de construcție – HILS Republica, HILS Sunrise şi HILS Titanium. În iunie 2025, HILS Development va finaliza prima fază a HILS Republica, respectiv două blocuri cu 369 de apartamente, parte a celui mai mare proiect de regenerare urbană din zona de est a Capitalei.
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Despre UrbanizeHub
UrbanizeHub este o organizație dedicată promovării sustenabilității și inovației urbane în România. Cu misiunea de a conecta, educa și inspira schimbare tangibilă în orașe, UrbanizeHub a construit și consolidat în timp o comunitate implicată și i-a dat forță prin evenimente, proiecte și inițiative care au reimaginat spațiile urbane, au încurajat colaborarea și au schimbat perspectivele asupra potențialului orașelor noastre. UrbanizeHub reunește experți, lideri din sectorul public, academic, privat și din societatea civilă, pentru a modela un viitor în care orașele devin ecosisteme verzi, primitoare și inteligente. Organizația a dezvoltat în România multiple inițiative transformatoare precum conferințele UrbanTalks, laboratorul de inovare UrbanLab for Green Cities sau Caravana M100, fiind recunoscut și pentru implicarea în proiectele hands-on de regenerare urbană Parcul Liniei (Sector 6), Bring Nature Home (Iași), Regreeneration (Sector 2), Grădina de Idei (Craiova) și multe altele. Platforma colaborează prin expertiza sa cu o varietate de parteneri, de la ONG-uri și startup-uri inovatoare locale până la primării din România și instituții internaționale – Banca Mondială, Comisia Europeană, Aria Metropolitană Barcelona, NetZeroCities.