Studiu Reveal Marketing Research: În perioadă de criză românii nu se mai grăbesc să dea buzna să cumpere electrocasnice
Cel mai recent studiu de piață realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să evalueze preferințele și comportamentele de achiziție ale românilor privind categoria electrocasnicelor și modul în care acestea au evoluat comparativ cu studiul similar desfășurat în februarie 2021.
- Cei mai mulți dintre români (70%) nu își schimbă electrocasnicele dacă nu sunt stricate
- În topul criteriilor de achiziție a electrocasnicelor regăsim prețul (70%), performanța (54%) și consumul de energie (54%)
- 74% dintre români sunt deschiși să aleagă electrocasnice smart pentru casele lor, însă prețurile ridicate sunt principala barieră în decizia de cumpărare
Când aleg românii să își cumpăre electrocasnice noi?
Conform datelor studiului Reveal Marketing Research 70% dintre români își achiziționează aparate electrocasnice noi atunci când cele vechi se strică, în timp ce 31% declară că le cumpără atunci când descoperă promoții avantajoase, iar 17% deoarce iși doresc dotarea casei cu tehnologii noi/ inovații.
În funcție de gen, observăm că femeile se diferențiază ca fiind mai pragmatice, acestea obișnuind în mai mare măsură să înlocuiască un aparat electrocasnic ce s-a stricat cu unul nou (75% vs. 65% barbați), iar bărbații ca fiind mai atrași de urmărirea și achiziționarea noilor tehnologii (21% vs. 14% femei).
De asemenea, presiunile economice îi fac pe români mai chibzuiți, procentul celor care aleg să repare electrocasnicele stricate crescând semnificativ comparativ cu 2021, ajungând de la 6% la 15% în prezent.
Tot din dorința de economisire, programul Rabla pentru electrocasnice se bucură de o popularitate crescută în rândul românilor, 64% manifestându-și interesul de a se înscrie în program, în timp ce un procent de 6% declară că sunt deja înscriși.
Majoritatea consumatorilor (70%) aleg electrocasnicele în funcție de preț, iar promoțiile la electrocasnice (46%) s-au dublat ca importanță în decizia de achiziție comparativ cu anul 2021
Principalele criterii în funcție de care consumatorii achiziționează electrocasnice au rămas aceleași ca în urmă cu 2 ani, românii fiind atenți în primul rând la preț (70%), la performanță (54%) – în special cei cu vârste între 44-55 ani (66%), și la consumul de energie (54%) – în special persoanele mature peste 55 ani (70%).
Este important de semnalat amploarea pe care au căpătat-o promoțiile în contextul scumpirilor constante din ultima perioadă, acestea fiind menționate de 46% dintre români comparativ cu 21% în 2021.
În ceea ce privește importanța mărcii la achiziția produselor electrocasnice, comparativ cu rezultatele studiului realizat în 2021 se observă o creștere semnificativă a importanței acestui criteriu, de la 14% la 22% dintre români care menționează importanța mărcii, în mai mare măsură cei cu vârsta între 45 și 55 ani (27%).
Îndreptându-ne atenția către metodele de informare înainte de achiziționarea electrocasnicelor, în topul preferințelor regăsim site-urile magazinelor (48%), recenziile din cadrul magazinelor online (43%) și solicitarea de informații direct din magazin (39%). La o privire mai atentă descoperim că atât site-urile magazinelor, cât și recenziile online din cadrul acestora sunt preferate într-o măsură semnificativ mai mare de persoanele între 45-55 ani, acestea înregistrând scoruri de 57%, respectiv 50%, pe când persoanele mature de peste 55 ani preferă mai degrabă să solicite informații direct de la personalul din magazin (49%).
Alte alternative la care apelează românii pentru a se informa sunt sfaturile apropiaților (33%), reclamele online (32%) sau reclamele TV (23%).
7 din 10 români preferă magazinul fizic pentru a-și cumpăra electrocasnicele dorite
Dacă ne referim la modalitatea de achiziție a electrocasnicelor dorite, 7 din 10 români preferă mai degrabă să meargă în magazine fizice, această alegere facilitând interacțiunea directă cu produsele și cu personalul din magazine. Așadar, aceștia optează pentru magazinele de profil (44%), secțiunea de electrocasnice a hypermarket-urilor (15%) și în mai mică măsură pentru magazinele producătorilor (9%).
Pe de altă parte, 30% dintre români declară că aleg să comande online de pe site-urile magazinelor de profil.
Mai mult decât atât aproape jumătate dintre românii care aleg să comande online electrocasnice (47%) menționează că obișnuiesc să meargă înainte în magazinele fizice pentru a vedea sau testa produsul înainte de a plasa comanda, într-o măsură semnificativ mai mare bărbații (53% vs. 41% femei) și rezidenții din mediul urban (52% vs. 39% rural)
74% dintre români sunt dispuși să achiziționeze electrocasnice smart pentru a-și dota casa, principalul motiv fiind reducerea costurilor de energie electrică
Referitor la electrocasnicele smart mai mult de două treimi dintre români (74%) își manifestă intenția de a investi în astfel de produse, principalele beneficii percepute fiind reducerea costurilor de energie electrică (79% vs. 62% in 2021), eficiența dispozitivelor (61% vs. 48% în 2021) și ușurarea activităților casnice (51% vs. 42% în 2021).
Cu toate acestea, ceea ce i-ar împiedica pe români să cumpere electrocasnice smart ar fi prețul ridicat al acestora, motiv menționat de către 73% dintre respondenți. Un procent de 23% dintre români consideră că nu sunt utile, iar 17% sunt de părere că ar fi greu de folosit.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 14 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 25.04-02.05.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1009 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1 % la un nivel de încredere de 95%.