Studiu Reveal Marketing Research: Tot mai mulți români iau măsuri pentru combaterea stresului la locul de muncă
Reveal Market Resources, studiul nr. 187
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research a analizat manifestarea și evoluția fenomenului de burnout (epuizare profesională) în rândul românilor, comparând rezultatele cu studiul similar desfășurat anul trecut.
- 35% dintre români sunt fericiți la locul de muncă, în timp ce 65% nu se simt împliniți profesional.
- Procentul angajaților care iau măsuri anti-stres la locul de muncă a crescut de la 51% în 2024 la 60% în 2025.
- 66% dintre români au remarcat colegi afectați de sindromul burnout.
- Principalele surse de stres la locul de muncă sunt volumul mare de muncă (64%), preluarea excesivă de responsabilități (50%) și stagnarea salariului (45%).
Stresul nu mai e privit ca o parte normală a jobului. Numărul angajaților care iau proactiv măsuri anti-stres la locul de muncă crește de la 51% în 2024 la 60% în 2025
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, doar o treime dintre români (35%) sunt fericiți la locul de muncă, în timp ce 65% nu se simt împliniți profesional, din cauza unor factori precum nivelul de remunerație, stresul sau natura activității desfășurate.
În plus, 66% dintre români declară că au remarcat colegi afectați de sindromul burnout la locul de muncă, în special femeile (71% față de 62% în cazul bărbaților) și tinerii cu vârste cuprinse între 25-34 ani (74%).
Angajații devin tot mai proactivi în prevenirea burnout-ului, iar procentul celor care iau măsuri anti-stres la locul de muncă crește de la 51% în 2024 la 60% în 2025. Această tendință este mai pronunțată în rândul tinerilor de 18-24 de ani (68%) și al celor cu vârste între 35-44 de ani (65%).
„Pentru a combate burnout-ul și a crește retenția angajaților, companiile au nevoie de o înțelegere clară a factorilor care influențează satisfacția și motivația la locul de muncă. Studiile de employer branding și cercetările privind experiența angajaților pot ajuta organizațiile să identifice principalele surse de stres și să implementeze soluții eficiente, precum programe de well-being, politici mai flexibile de lucru și sesiuni de consiliere psihologică.” a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Care sunt cauzele burnout-ului și la ce soluții apelează românii pentru combaterea stresului la locul de muncă?
Principalele surse de stres pentru angajați rămân aceleași și în 2025: volumul ridicat de muncă (64%), preluarea excesivă de responsabilități (50%), stagnarea salariului (45%) și interacțiunea cu clienți dificili (34%). Totuși, comparativ cu studiul de anul trecut, fiecare dintre aceste cauze a înregistrat o creștere de peste 10%.
La o privire mai atentă, putem observa că în cazul femeilor volumul de muncă ridicat generează un nivel de stres mai ridicat (68% față de 61% în cazul bărbaților), în timp ce stagnarea salariului este o cauză mai des întâlnită în cazul bărbaților (49% față de 40% în cazul femeilor).
Pentru a face față stresului și epuizării cauzate de volumul mare de muncă, angajații recurg la diverse soluții. Astfel, 67% dintre români își iau concediu de odihnă, 54% se relaxează în timpul liber prin activități precum ieșiri în oraș sau shopping, 39% petrec mai mult timp cu cei apropiați, 36% ascultă muzică, iar 32% aleg să ia pauze mai lungi și mai dese pentru a crea un mediu de lucru mai plăcut.
În plus, 21% dintre respondenți consideră schimbarea locului de muncă o soluție potrivită, procentul fiind mai ridicat în rândul celor cu venituri peste 6000 lei (27%), în timp ce 16% au observat o creștere a consumului de produse precum tutunul sau alcoolul pentru a gestiona stresul.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 187: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-21.02.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1000 respondenți (dintre care 890 respondenți lucrează), iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.