Studiu Reveal Marketing Research: BCA – materialul de construcții care s-a născut odată cu expansiunea modernității, împlinește 100 ani de la debutul său în piață
Cum a evoluat această categorie în România în ultimii ani
- Prețul ieftin nu mai reprezintă principala motivație de achiziție, așa cum se întâmpla în 2016 (63%), eficiența produsului (rapiditatea de construire – 32%, faptul că se construiește ușor – 28%) și caracterul durabil/ rezistent în timp (25%) sunt în prezent cele mai importante motivații de cumpărare.
- 6 din 10 români declarau în 2019 că BCA-ul a beneficiat de recomandări pozitive din partea influențatorilor (ex. specialiști, constructori, vânzători etc.) (vs. 4 din 10 în 2016).
- Românii acordă o atenție sporită caracterului modern și ecologic al produselor atunci când evaluează materialele de zidărie pe care urmează să le folosească, pentru 58% fiind important atributul prietenos cu mediul înconjurător la achiziționare (vs. 51% în 2021) și pentru 41% atributul modern/ inovator (vs. 34% în 2021).
Despre apariția pe piață a materialului de construcții BCA
Din punct de vedere istoric, descoperirea materialului de construcție BCA se sincronizează cu perioada de expansiune a modernității de la începutul secolului XX care începea să domine zonele civilizate de pe glob (în special Europa Vestică și America de Nord), accentul fiind pus pe dezvoltarea capitalismului, urbanizare și progres tehnologic.
Astfel că, BCA-ul, unul dintre cele mai populare materiale de construcții din prezent este descoperit în 1923 de către arhitectul și inventatorul suedez Dr. Johan Axel Eriksson, urmând ca la finalul anilor ’20 să înceapă să fie produs pentru prima oară la scară industrială într-o fabrică din Suedia.
De-a lungul timpului caracteristicile produsului s-au consolidat, tehnologiile au devenit mai eficiente, BCA-ul asigurându-și astfel de multă vreme locul în industria construcțiilor. Dacă la începuturi acest material juca rolul de challenger pentru celelalte materiale de construcții, în prezent deține o cotă remarcabilă în industria internațională a construcțiilor, cucerește continuu noi piețe, fiind în același timp considerat un pionier al materialelor de construcție ecologice cu un mare potențial de viitor. La nivel european capacitatea de producție este de 17,5 milioane m3 anual, iar România se află pe locul 3 în acest moment. Iar BCA-ul continuă să câștige teren în vederea conformării construcțiilor cu normele și legislația NZEB (nealry zero energ buildings), datorită proprietăților sale excelente de termoizolare.
Evoluția pe piața românească a BCA-ului
Aruncând o privire la evoluția acestei categorii de produse de zidărie în România, observăm că primele fabrici de BCA din Romania au fost construite la începutul anilor ’70, în timpul regimului comunist condus de Nicolae Ceaușescu.
Percepțiile românilor au evoluat într-o direcție pozitivă de-a lungul timpului pe măsură ce BCA-ul a devenit un material de construcții din ce în ce mai popular și apreciat datorită reputației testate. El reunește multiple beneficii existente în alte materiale de construcții – simplu de prelucrat, eficiență energetică, durabil în timp și cu proprietăți ecologice de neegalat.
Alegerea BCA-ului pentru construcții este din ce în ce mai atragătoare datorită caracterului său modern și prietenos cu mediul
Studiile realizate de Reveal Marketing Research despre atitudinile și comportamentele românilor și ale specialiștilor în construcții despre materialele de zidărie, confirmă aceste schimbări în mentalitatea colectivă cu privire la imaginea BCA.
Așadar, dacă în 2016 imaginea BCA în percepția românilor era asociată cu rapiditatea în construcție, rezistența la foc și caracterul modern al materialului, din cele 3 studii Reveal Marketing Research desfășurate consecutiv în ultimii 3 ani aflăm că principalele atribute asociate BCA-ului sunt caracterul modern/ inovator (31% în 2023), prețurile accesibile (30% în 2023) și popularitatea materialului (24% în 2023).
Referitor la evoluția principalelor motivații ale românilor pentru alegerea BCA ca material de construcție în ultimii 7 ani, observăm că prețul ieftin nu mai reprezintă principala motivație de achiziție așa cum se întâmpla în 2016 (63%). Eficiența produsului (rapiditatea de construire – 32%, faptul că se construiește ușor – 28%) și caracterul durabil/ rezistent în timp (25%) sunt în prezent cele mai importante motivații de cumpărare a BCA-ului. De asemenea, proporția cu care ceilalți recomandă materialul BCA (ex. specialiști, cunoștințe, constructori, vânzători etc.) este în creștere, 6 din 10 români declarând în 2019 că acest material a beneficiat de recomandări pozitive din partea celorlalți (vs. 4 din 10 în 2016).
De asemenea, observăm o accentuare sporită a atenției pe care o oferă românii caracterului modern și ecologic al produselor atunci când evaluează materialele de zidărie pe care urmează să le folosească. Spre exemplu, în prezent, pentru această categorie de produse contează în proporție de 58% atributul prietenos cu mediul înconjurător (vs. 51% în 2021) și 41% atributul modern/ inovator (vs. 34% în 2021) în momentul deciziei de achiziție.
Dacă ne referim la imaginea BCA-ului, aceasta s-a transformat considerabil din acest punct de vedere în percepția românilor. Această perspectivă este împărtășită și întărită și de părerile specialiștilor în construcții, 37% dintre aceștia declarând în 2023 că preferă să construiască cu BCA datorită caracterului modern al materialului, iar 27% datorită caracterului ecologic/ prietenos cu mediul (vs. 6% în 2021).
Așadar, de-a lungul timpului BCA-ul capătă valențe noi, devenit un material asociat cu bunăstarea și siguranța (eficiență energetică, rezistență în timp) și responsabilitatea socială (material prietenos cu mediul). Miturile potrivit cărora ar fi un material pentru cei cu posibilități financiare reduse sau că ar fi mai degrabă potrivit pentru locuințele de vacanță au fost demontate, în prezent alegerea BCA fiind puternic asociată cu casele de locuit și considerată o soluție inteligentă și eficientă de a economisi bani și timp, începând să devină materialul de zidărie dominant în rândul construcțiilor de locuințe moderne realizate de marii dezvoltatori imobiliari.
Și în ceea ce privește atributele unei case ideale, atât modernitatea și inovația spațiului interior, cât și caracterul sustenabil al acesteia joacă un rol important în prezent. Observăm că, în timp ce durabilitatea/ rezistența în timp (69%) și eficiența energetică (67%) sunt atributele menționate cel mai des, caracterul sustenabil înregistrează în 2023 o creștere semnificativă față de 2021, de la 26% la 37%, iar caracteristica de a fi o casă modernă de la 16% la 30%, în special în cazul tinerilor sub 35 ani (48%).
Evoluția BCA-ului este incontestabil una pozitivă, caracteristicile acestuia făcândul un material de construcție atractiv, de calitate, modern, eficient și prietenos cu mediul, cu o reputație testată în cei 100 de ani de existență. Având în vedere acest parcurs de succes, industria construcțiilor din secolul XXI este foarte probabil să fie dominată în viitor de utilizarea BCA-ului.