Presiune asupra cheltuielilor de sărbători: buget mai mic pentru 51% dintre români, în creștere cu 17% față de anul trecut
Reveal Market Resources, studiul nr. 204
Studiul anual realizat de Reveal Marketing Research în preajma sărbătorilor își propune să obțină o imagine clară asupra evoluției planurilor românilor pentru sărbătorile de iarnă și a modului în care aleg să își petreacă timpul și să își organizeze bugetul în această perioadă festivă.
- 57% dintre români întâmpină sărbătorile de iarnă cu sentimente pozitive, procent în scădere cu 11% față de decembrie 2024.
- Pentru 51% dintre români, bugetul alocat sărbătorilor de iarnă din 2025 va fi mai mic decât anul trecut, procent în creștere cu 17% comparativ cu 2024, când 34% anticipau reduceri de buget.
- Obiceiuri noi care câștigă teren de sărbători anul acesta: gătitul împreună în familie (48%), un Crăciun minimalist (30%) și mai puțin timp petrecut online (19%).
57% dintre români întâmpină sărbătorile de iarnă cu sentimente pozitive, însă proporția celor care se confruntă cu stări negative ajunge la 32%.
Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, românii au sentimente preponderent pozitive în asteptarea sărbătorilor de iarnă (57%), cele mai des menționate emoții fiind optimismul (11%), mulțumirea (11%) și fericirea/ bucuria (9%).
Pe de altă parte, românii intră în sezonul de iarnă cu mai puțin entuziasm decât anul trecut. Emoțiile pozitive scad cu 11% comparativ cu decembrie 2024, în timp ce stările negative (ex. tristețe, stres, neliniște etc.) înregistrează o creștere procentuală de 9%. Emoțiile ambivalente rămân marginale (11%).
Și în acest an, majoritatea românilor își vor petrece, sărbătorile de iarnă acasă, în familie (53%) sau în vizită la cei dragi (29%). Cei care vor pleca în vizită sunt în mai mare măsură persoane cu vârste cuprinse între 25-34 ani (37%) și între 35-44 ani (35%).
Bugetele de sărbători sunt sub presiune. 51% dintre români spun că vor aloca mai puțini bani pentru sărbătorile din 2025.
Românii estimează că bugetul pentru sărbătorile din acest an va fi mai mic (51%) sau similar (41%) față de cel de anul trecut. Doar un procent de 8% menționează un buget mai mare.
Procentul celor care spun că vor aloca mai puțini bani pentru sărbătorile din 2025, înregistrează o creștere semnificativa de 17% comparativ cu anul trecut.
Referitor la organizarea cheltuielilor, procentual, 31% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare și băuturi, 21% către cadouri și 11% către decorațiuni și atmosferă festivă. Prudența românilor poate fi observată și din faptul că 13% din bugetul pentru acest an este alocat unui fond de cheltuieli neașteptate.
Peste jumătate dintre români declară că vor reduce cheltuielile pentru călătorii (66%), decorațiuni și atmosferă festivă (63%), în timp ce 55% intenționează să aloce un buget mai mic cadourilor.

Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de îngrijire personală (17%), hainele (16%) și gadget-urile (14%).
În ceea ce privește cadourile de Craciun, majoritatea românilor (36%) nu sunt pretențioși, afirmând că nu contează ce cadouri primesc.
Cu toate acestea, în topul preferințelor regăsim produsele de îngrijire personală (17%), în special în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (25%), hainele (16%) și gadget-urile (14%).
În continuare, românii aleg să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (37%), preferându-le în detrimentul celor online (21%). De asemenea, 27% dintre respondenți au achiziționat cadourile din timp pentru a profita de reduceri și a evita aglomerația, procentul fiind în creștere cu 5% față de anul trecut.
Sărbătorile de iarnă sunt tot mai mult asociate cu simplitatea
Obiceiuri noi care câștigă teren de sărbători, gătitul în familie este cel mai atractiv ritual (48%), urmat de organizarea unui Crăciun minimalist (30%), și de reducerea timpului petrecut online (19%).
De asemenea, cei mai mulți dintre români spun că ar renunța fără să regrete în perioada sărbătorilor de iarnă, la cumpărăturile excesive (47%), petrecerile cu foarte mulți oameni (36%), mesele foarte mari (35%) sau la vizitele numeroase (30%).
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 17 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 204: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 08-15.12.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1017 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
