Studiu Reveal Marketing Research: Trenduri de consum și cheltuieli pentru anul 2022
Context
La mai bine de un an de la liberalizarea pieței de energie electrică și pe fondul dezbaterilor din spațiul public legate de creșterea facturilor, Reveal Marketing Research a derulat un studiu de piață pe această temă. Care sunt categoriile de produse care au suferit modificări ale prețurilor în ultima perioadă față de aceeași perioadă a anului anterior?
Top categorii de produse care au suferit modificări ale prețurilor
Potrivit datelor Reveal Marketing Research, toate categoriile de produse sunt acum mai scumpe comparativ cu anul trecut. Topul scumpirilor este dominat carburanți, factura la energie electrică/gaze naturale și produse alimentare ca fiind serviciile care s-au scumpit în ultima perioadă (82%).
Majorări pe care respondenții le-au mai consemnat au fost în cazul produselor pentru construcția casei/amenajări (79%), călătorii / vacanțe (74%), medicamente/suplimente (72%) și costuri pentru servicii precum telefonie, internet, asigurări, etc. (69%).
La polul opus, produsele de igienă corporală, articolele de îmbrăcăminte și accesoriile sunt indicate de cea mai mică parte dintre respondenți ca fiind mai scumpe comparativ cu anul trecut. Pe categorii de gen, conform datelor centralizate, femeile declară în cea mai mare măsură că produsele care s-au scumpit comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut sunt produsele alimentare (86%), în vreme ce bărbații consideră în proporție de 80% că s-au scumpit carburanții.
Milenialii singuri (18-30 ani) și tinerii profesioniști (25-35 ani) au resimțit în mai mică măsură scumpirea tuturor produselor și serviciilor analizate, în rimp ce familiile tradiționale au resimțit în mai mare măsură majorarea prețurilor tuturor produselor.
Opinia națională cu privire la scumpirea produselor și serviciilor
Mai bine de jumătate dintre persoanele intervievate în cadrul acestui studiu, sunt de părere că în acest an prețurile vor crește în cea mai mare măsură la factura de energie electrică/gaze naturale (79%), urmată de produse alimentare (74%) și costurile la carburanți (74%).
Milenialii și tinerii profesioniști au declarat în mai mică măsură că prevăd scumpirea tuturor produselor și serviciilor, pe când maturii fără partener (35-55 ani) au declarat că prevăd scumpiri pentru majoritatea produselor cu diferențe semnificative. În ceea ce privește previziunile despre scumpirea serviciilor, respondenții sunt de părere că serviciile de energie electrică (85%), gazele naturale (83%) și apa curentă (67%) se vor scumpi în decursul acestui an.
Categorii de produse cu reduceri bugetare
În orice criză economică, indiferent de ce anume e generată, consumul se contractă, iar oamenii se uită mai atent la preţ şi la modul în care îşi cheltuie banii. Așadar, ca urmare a creşterilor continue de preţuri la aproape toate categoriile de produse, românii declară că au început să fie mai prudenţi în achiziţii de articole vestimentare (59%), costurile pentru carburant și alte servicii – telefonie, asigurări, etc. – (50%), electronice, electrocasnice, calculatoare (49%), călătorii/vacanțe (49%).
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 21-25 ianuarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
*** Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.