Studiu Reveal Marketing Research: Familia şi viaţa de cuplu în România. Percepţii şi reprezentări în 2022
Context
Dacă anul trecut, în luna iubirii, compania Reveal Marketing Research a derulat un studiu care a analizat impactul campaniilor de promovare a Valentine’s Day și Dragobete asupra publicului român, precum și ce fel de abordare este mai apreciată, anul acesta, compania a dezvoltat un studiu pentru a afla percepția românilor față de căsătorie în anul 2022.
Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în anul 2020 s-au înregistrat 81343 căsătorii, cel mai mic număr de căsătorii înregistrat din 1946 până în prezent. Faţă de anul 2019, în 2020 s-au înregistrat cu 47267 căsătorii mai puţine.
Aspirații la căsătorie: Când?
O expresie a schimbărilor majore de la nivelul societății românești o reprezintă evoluția vârstei de căsătorie. Spre deosebire de realitatea zugrăvită de datele statistice, vârsta ideală pentru căsătorie, în percepția românilor, se plasează cu precădere în intervalul 26-28 ani – 26 de ani reprezentând vârsta ideală pentru femei, iar 28 de ani reprezentând vârsta ideală pentru bărbați.
De asemenea, datele obţinute sugerează faptul că aproape jumătate din numărul subiecţilor – 47% – au o părere mai bună asupra căsătoriei în detrimentul concubinajului. Totodată, solicitînd respondenților să se pronunţe asupra subiectului cu privire la formarea propriei familii în viitorul apropiat, aproape 1 din 5 persoane necăsătorite nu intenționează să se căsătorească sau să aibă o relatie pentru toată viața. Procentele sunt de 12% pentru bărbați și 25% pentru femei – mai ales în cazul celor singure si divorțate.
Pe categorii de vârstă, 70% din tinerii cu vârsta cuprinsă între 24 și 35 de ani prezintă probabilitatea cea mai mare de a se căsători în viitorul apropiat, urmați de tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani (69%).
Contrar acestui procent, 34% din subiecţi nu doresc să se căsătorească, dar își doresc să aibă o relație cu un singur partener pentru toată viața.
Studiul realizat reliefează, de asemenea, o varietate de opinii ale subiecţilor cu privire la motivele pentru care tinerii din ziua de azi nu vor să se căsătorească. În opinia acestora, motivele capătă următoarele forme:
- Lipsa banilor sau a bunurilor materiale – 55%
- Frica de eșec sau de a nu face alegerea potrivită – 44%
- Presiunea planurilor profesionale – 39%
Validitatea unei căsnicii. Idealuri și responsabilități.
55% dintre respondenți consideră că o căsnicie este validă doar dacă a fost recunoscută oficial – în acte, iar 51% consideră că acesta este validă doar dacă a avut binecuvântarea unui preot.
De altfel, doar 37% dintre respondenți consideră că într-o căsnicie bărbatul trebuie să fie mai mare ca vârstă decât femeia, scăzând o dată cu creșterea vârstei pentru respondenți – astfel că, 56% dintre tinerii între 18-24 de ani sunt de acord cu această afirmație, și doar 28% dintre persoanele cu vârste între 45-55 de ani.
Aceeași tendință o putem observa și în cazul respondenților care consideră că persoana care trebuie să se preocupe mai mult de casă și de creșterea copiilor este femeia. 30% dintre persoanele de peste 55 de ani sunt de acord cu această afirmație, iar procentul crește proporțional până la tinerii de 18-24 de ani, care sunt de acord cu această afirmație în proporție de 55%, pentru un total de 36 de procente.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 21-25 ianuarie 2022, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1.007 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.